2015. november 23., hétfő

Törőcsik Mari: "Fogalmam sincs, hogyan jöttünk össze."

Törőcsik Mari a Revizornak adott interjúban Pilinszky János-ról is nyilatkozott.
Törőcsik Mari kiadványok, érdekességek ITT.


Törőcsik Mari kiadványok a Libri oldalán.

Törőcsik Mari érdekességek a Lira.hu-n.

"Fogalmam sincs, hogyan jöttünk össze. Egyszercsak ott volt. Amikor a Tányáról kritikát írt, akkor még nem ismertem. Ezt rendezte a pályám elején Konszkij. És Pilinszky abban a kritikában megírta azt, ami én lettem, ami én most vagyok. Abba ő ezt belelátta. Mondok neked egy érdekeset. Tudod-e, hogy Pilinszky egyik legnagyobb barátja ki volt? Hát Fejes Endre, akit ő nagyon sokra tartott. Tudod, Fejesnek nagyon mocskos szája volt, nagyon káromkodott. De így fogadták el egymást, imádták egymást. Ott voltam, amikor Pilinszky azt mondta Fejesnek, hogy a 20. század egyik legnagyobb írója. Amikor megjelent a Rozsdatemető, egy ország ájult el attól, hogy a kortársi munkásosztály jelent meg benne. És most elolvastam újra, és most is tökéletes, egy igazi görög tragédia. Nemrég halt meg Fejes Endre, és Balog Zoltán azt kérte a családtól, hogy engedjék, hogy a minisztérium a saját halottjának tekintse." - mondta a művésznő.

"Az Írószövetség csak akkor jelentkezett, amikor megtudták, hogy a búcsúztatáson beszélni fog a miniszter, a Spiró György, a Koltai Lajos meg én. Szóval Pilinszkyvel nagyon szoros barátságban voltunk; leköltözött Velemre, az erdésztől kibérelt egy emeletet, két évig együtt voltunk. Hogy én akkor miért nem vettem fel egy magnóra a beszélgetéseinket esténként... Tudod, sok mindenre nem emlékszem már, de arra igen, amikor egyszer elmesélte, hogy New Yorkban volt az angol fordítójával, valami nagy irodalmi találkozón, ahol minden fontos ember ott volt, és arról beszélgettek, hogy ki az az író, akin nem haladt túl a 20. század. És végül kikötöttek Kafkánál. Akkor ő, Pilinszky szót kért, és franciául azt mondta, hogy nem a 20. század, hanem nincs olyan század, amelyik át tudja lépni Dosztojevszkijt. És félórát beszélt Dosztojevszkijről; ha be lett volna kapcsolva az a nyavalyás magnó, akkor most el tudnám mondani, hogy minek tapsoltak ott félórát. Tudod-e, kit tartott ő a legnagyobb magyar költőnek? Hát József Attilát."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése